In overeenstemming met de doelstellingen van onze missie, zullen we ons focussen op het opzetten van een succesvolle school ...

Concreet willen we onze leerlingen, op 12-jarige leeftijd, leiden naar het einde van het basisonderwijs om het volgende te behalen:

  • De best mogelijke kennis van alle vakken (Frans, wiskunde, vroeg leren, enz.) en, in ieder geval, prestaties vergelijkbaar met het gemiddelde van andere leerlingen van het 6de leerjaar.

  • Kennis van het Nederlands zodat een kind zich gemakkelijk kan uitdrukken in deze taal met kinderen van zijn leeftijd na het 6de leerjaar.

 

Om deze doelen te bereiken, bieden wij:

  • Kwaliteitsvol onderwijs:

De actieve, participatieve, concrete pedagogie die wordt toegepast, is gericht op het bereiken van het best mogelijke opleidingsniveau.

Een belangrijke hefboom om te leren is lezen, het uitgangspunt voor veel activiteiten.
Beter lezen verbetert de uitdrukkingsmogelijkheden.

Wiskundige en wetenschappelijke activiteiten zullen de grote plaats innemen die de wereld om ons heen vereist, zodat kinderen toegang krijgen tot wetenschappelijk denken door middel van experimenteren en onderzoek.

Deze kwaliteitsvolle opleiding en pedagogiek sluit geenszins werk uit dat zowel op school als thuis geëerd moet worden. Dit laatste zou geen "pijnlijk werk" moeten zijn, maar eerder nuttig werk, altijd in verband met het werk in de klas.

Het moet gericht zijn op het vasthechten van kennis en het delen van klaservaringen met de gezinsgemeenschap. Laten we nooit uit het oog verliezen dat leren weliswaar leuk kan zijn, maar dat het echte inspanning en echte persoonlijke investeringen vereist. Het zal altijd van onze leerlingen worden gevraagd.

  • Op elk moment kunnen remediëren:

Elk kind moet voordeel kunnen halen uit specifieke hulp wanneer dat nodig is. Door de klassen niet te overvol te maken, door nauw contact te houden met onze leerlingen, door formatieve toetsing te bevorderen, zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit het geval is.

  • Een pedagogie van wederzijdse hulp en ondersteuning:

Verticale klassen per niveau, die een doel op zich zijn, zullen een geest van kameraadschap, wederzijdse hulp en samenwerking bevorderen. Effectief groeien is mogelijk door te focussen op deze waarden en niet op een competitieve geest. Op deze manier helpen we verantwoordelijke en verenigde medeburgers op te leiden die net zo effectief en efficiënt zijn.